Top billede
Startsida » Press » Artiklar » Nordisk tillväxt

Nordisk tillväxt

Anmäl dig för BevolaNEWS och bli uppdaterad på nyttig information

BevoNac skola

Bevola har hållt en undervisningsdag om BevoNac i Växjö >>

Konstant lågtryck

Svenska Trailer Magazine följde en minitest. Läs mer om de stora besparingarna som kan hämtas >>

Bevolas nya nordiska axel

BevoNac heter det nya nordiska axelkonceptet, som Bevola presenterade på Vestfyn Trækker >>

ROR blomstrar i Danmark

Alex Andersen i Odense har fått 4 blomsterekipage levererade med 2 stk 10 tons ROR axlar >

Då Meritor drog sig ur den Europeiska marknaden och gav licensrättigheterna för ROR till Asali Stefen, kom det på allvar igång en planering för att skapa ett specifikt Nordiskt axelkoncept.

Tanja H. Dyring -

Stefan Nilsson, axelproduktchef hos Bevola, hade länge haft en dröm om att kunna skapa något helt unikt för den Nordiska marknaden.

En axel som klarar belastningarna och påfrestningarna både on- och offroad och axeln skulle även i största möjliga utsträckning vara underhållsfri. Genom detta kom Bevolas koncept BevoNac. BevoNac är Bevolas Nordiska axelkoncept, som är speciellt utvecklat för den Nordiska miljön och dess villkor.

Bevola har inte kompromissat och levererar innovation sammansatt av de bästa lösningarna och de bästa komponenterna. Idag har Bevola ett axelkoncept, som inte är massproducerat, men utvecklat speciellt för den Nordiska miljön. Axlarna är optimerade på alla punkter via vår CAAC-plattform. Skyddsskärmar för alla behov och en rad av de bästa komponternera på marknaden, som stötdämpare, bussningar och luftbälgar från världens bästa tillverkare säger produktchef Stefan Nilsson.

Axelkonceptet är inte skapat för volymkonkurrens och vi är därför inte det billigaste alternativet på marknaden när det gäller inköpspriset. Bevola lovar dock en ROI (Return on investment) på under 1 år, när det gäller merkostnaden. Så under ett år, avhängt av antal körda mil, börjar axlarna att öka intjäningen markant hos åkeriägaren.

Innovation tar marknadsandelar Bevola har många års teoretisk och praktisk erfarenhet av axlar. Denna erfarenhet har vi använt aktivt i vår CAAC-plattform, till fördel för våra kunder berättar Stefan Nilsson. CAAC står för "Computer Axle Adjustment Concept". Genom CAAC lasermäts och justeras alla axlar perfekt, före leverans. Denna justering innebär marknadens största besparing för åkeriägaren när det gäller däckslitage, bränsleförbrukning och reparation. CAAC ger också en klart förbättrad miljö och mindre slitage på vägarna.

"Med CAAC justerar nu Bevola bort alla åkeriägarens problem - skapar en win-win situation - där hela värdekedjan får mervärde. Åkeriägarens omkostnader reduceras väsentligt, genom mindre bränsleförbrukning, minimerat däckslitage och färre reparationer. Påbyggaren levererar betydligt bättre kvalité och tiden för byggnationen blir kortare. Biltillverkarnas kamp för att förbättra bränsleekonomin understödjs optimalt, då skeva axlar kan förstöra även de bästa tekniska innovationerna. Och sist, men inte minst, så får samhället en stor vinst genom mindre vägslitage och bättre miljö via ett reducerat CO2 berättar Bevolas adm.direktör Tommy Horn.

Innovation och BevoNac lyder under Bevolas stränga miljöpolitik, där miljömedveten inställning och innovativa förändringar är djupt förankrade. Bevolas succé med BevoNac uppstår i det täta samarbetet mellan leverantör och kund. Bevola önskar att skapa den bästa driftsekonomin i alla led, genom justering och löpande optimering på Bevolas axlar säger Tanja H.Dyring marknadskordinator hos Bevola.

Det är också avgörande för Bevola att åkeriägaren uppnår en besparing i den dagliga driften, samtidigt som verksamheten utvecklas och växer. Bevola hjälper, genom innovativa och miljömedvetna optimeringar och koncept, att få verksamheterna att växa och ge positiva resultat på bottenlinjen. I takt med den ökade försäljningen av ROR axlar i Norden, stiger antalet serviceverkstäder. Bevola har per dagens datum ca 100 serviceverkstäder i Norden, dessa sköter eftermarkanden och understödjer BevoNac.

Serviceverkstäderna har fått utbildning både i teori och praktik på de komponenter som ingår i BevoNac.

Kontakta oss för mer information - Ladda ner ytterligare information

• Vi testar med succé

Bevola testar både BevoBur och BevoUrd. Projekten görs ute i de svenska skogarna och omfattar utveckling av en stående stötdämpare för våra ROR axlar och ett bromsok som är flyttad uppåt och därigenom har vi skapat en större frigång.
    Läs mer om projekten >>
  • Press: Mer timmer per lass

Kanske var det framtidens timmerbil som demonstrerades på Bennesveds Åkeri i Älghult i går. Med den kan tolv ton mer timmer fraktas, vilket är bra för både miljön och ekonomin.
  • Serviceverkstäder

Du kan nu se en detaljerad översikt på kartan över på BevoNacs serviceverkstäder i hela Norden med information om namn, adress, telefonnummer m.m.
    Hitta din serviceverkstad >